Directeur Bedrijfsvoering
Ben jij de verbindende en daadkrachtige directeur bedrijfsvoering die zorgt voor een goed lopende bedrijfsvoering binnen het Arrondissementsparket Noord-Nederland en zo een bijdrage levert aan een rechtvaardige samenleving? Dan nodigen wij je graag uit te solliciteren.
Het OM past zich continu aan en anticipeert op diverse maatschappelijke uitdagingen zoals nieuwe vormen van criminaliteit, maatschappelijke verharding en personele schaarste. In onze maatschappelijke taak staat het proces van strafvordering centraal en als rechtsbedrijf stellen wij hoge eisen aan de juridische kwaliteit en snelheid in afhandeling. Dit vraagt, conform de prioriteiten van het College van procureurs generaal, om meer rolvastheid inzake onze kerntaken. Om onze schaarse capaciteit zo gericht en efficiënt mogelijk in te zetten en meer zaken sneller af te kunnen doen, is het nodig dat we onze bedrijfsvoering verder verzakelijken, uniformeren en vereenvoudigen.
Voor de verdere versteviging van onze bedrijfsvoering wordt naar verwachting begin 2025 van start gegaan met een nieuw concernonderdeel: de Landelijke Bedrijfsvoering OM (LBOM). Hierin gaan de huidige concerndirecties op het gebied van financiën, HRM en huisvesting samen met de landelijke dienstverleningsorganisatie (DVOM). Met de vorming van de LBOM creëert het OM meer verbinding tussen de beleidsmatige, kaderstellende en uitvoerende kant van de bedrijfsvoering en wordt een betere verbinding met de bedrijfsvoeringsfunctie op de parketten nagestreefd.
Wij zoeken nu voor het Arrondissementsparket Noord-Nederland een directeur bedrijfsvoering.
Wat ga je doen?
Binnen het OM draagt bedrijfsvoering er in belangrijke mate aan bij dat het proces van strafvordering efficiënt, effectief, snel en conform kwalitatieve maatstaven verloopt. Wij zien in bedrijfsvoering een belangrijke schakel in het realiseren van de maatschappelijke opgave die wij als OM hebben. Als directeur bedrijfsvoering sta jij aan de lat om samen met je collega’s deze opgave nader invulling te geven en met het parket de gewenste doorontwikkeling te realiseren. Je bent succesvol OMdat:
Je stuurt op resultaten. Je bent verantwoordelijk voor de aansturing van bedrijfsvoering, de inrichting van de afdeling en de processen. Je stuurt op de realisatie van de bedrijfsvoeringsdoelen, stelt hierbij prioriteiten en bent daarop aanspreekbaar. Als onderdeel van de parketleiding ben je, samen met de hoofdofficier en plaatsvervangend hoofdofficier, verantwoordelijk voor het totale resultaat van het parket.
Je visie en strategie omzet in actie. Met je collega’s vertaal je de OM brede visie en beleid naar het parket en kom je tot een samenhangende, uitvoerbare strategie en concrete acties. Samen met de parketleiding stel je voor het parket de meerjarige agenda op en zie je toe op een uniforme uitvoering binnen de gestelde kaders. Je bent verantwoordelijk voor de aansturing van de bedrijfsvoering en voor de diensten rondom HR, inkoop, organisatie, financiën, ICT, communicatie en huisvesting op het parket. Als directeur bedrijfsvoering maak je afspraken met de landelijke IV- en bedrijfsvoeringsorganisatie over gewenste dienstverlening en samenwerking.
Je landelijke kaders vertaalt naar de uitdagingen voor het parket en hierbij richting geeft aan de bedrijfsvoeringsfunctie op het parket. Je draagt zorg voor een goed verloop van de uitvoering, voortgang en kwaliteit van de planning en controlcyclus. Ook draag je zorg voor de interne beheersing van bedrijfsrisico’s en digitale weerbaarheid. Je bent inhoudelijk gesprekspartner op het gebied van bedrijfsvoering, digitalisering en logistiek binnen de parketleiding en voor partners in de strafrechtketen. Aan de doorontwikkeling en verdere professionalisering van de bedrijfsvoering binnen het OM draag je bij met je verantwoordelijkheid in landelijke portefeuille(s) en als lid van het kernberaad bedrijfsvoering.
Je verbindt, zorgt voor draagvlak en zichtbaar bent. Je bent een vertegenwoordiger van het OM en het parket zowel binnen als buiten de organisatie. Je hebt oog voor de diverse belangen van stakeholders en ketenpartners. Je creëert breed draagvlak, onderhoudt goede contacten en relaties met relevante interne en externe partners. Tot slot behartig je de belangen van het parket in het kernberaad bedrijfsvoering en de landelijke bedrijfsvoeringsorganisatie.
Wie ben jij?
- Je hebt een WO werk- en denkniveau met een relevante afgeronde relevante academische opleiding, zoals bedrijfskunde, bestuurskunde of economie.
- Je hebt minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring op het brede terrein van bedrijfsvoering binnen een complexe organisatie met hoogopgeleide professionals.
- Je hebt ruime en aantoonbare ervaring met het succesvol initiëren en begeleiden van veranderprocessen en projectmanagement evenals actuele kennis van en ervaring op het vlak van procesontwerp, logistiek management en digitalisering.
- Je weet de verbinding te maken tussen het primaire proces, digitalisering en bedrijfsvoering, begrijpt het speelveld en schakelt hierbinnen inhoudelijk, collegiaal en sturend met je partners binnen en buiten het parket. Kennis van de (operationele) processen binnen onze organisatie, stakeholdermanagement en het hebben van een actief netwerk binnen de organisatie zijn belangrijk om succesvol te kunnen zijn. Wanneer je niet eerder binnen het OM hebt gewerkt is het belangrijk dat je hier actief in investeert en je dit snel eigen maakt.
- Je signaleert trends, maakt deze bespreekbaar en doorziet de bedrijfsmatige consequenties van keuzes en handelt hiernaar. Je identificeert en kwantificeert risico’s en neemt passende maatregelen om deze te mitigeren. Dit vraagt om inhoudelijke kennis, managerial stevigheid, veranderkracht en flexibiliteit in beïnvloedingsstijlen. Je weet een verbindende positie in te nemen in een politiek-bestuurlijke en verbaal sterke omgeving. Met druk en onzekerheden ga je effectief om.
- Je bent een betrokken, resultaatgerichte leidinggevende met oog en aandacht voor je medewerkers. Je toont veerkracht en rust. Je draagt zorg voor een goede werksfeer, weet medewerkers te motiveren en in hun kracht te zetten. Je bent planmatig ingesteld en je toont lef, daadkracht en ondernemerschap. Tegelijkertijd ben je realistisch ten aanzien van de planning en haalbaarheid en heb je oog voor de draagkracht van medewerkers.
- Je bent een toegankelijke, warme persoonlijkheid en communiceert helder, eerlijk en zorgvuldig. Je benadert iedereen op gelijkwaardige en rechtvaardige wijze met oog voor de verschillen en je zorgt voor en waardeert tegenspraak. Vanuit je integriteit werk je oprecht en bewust ten behoeve van het algemeen belang en de maatschappelijke opgaven. Je bent je bewust van je voorbeeldrol en handelt transparant, consequent en betrouwbaar.
Werken bij het Openbaar Ministerie
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Bij het OM werken ruim 6.000 medewerkers met diverse (culturele) achtergronden, opleidingen en kwaliteiten. Het is belangrijk dat alle collega’s zich bij het OM thuis voelen en gerespecteerd en gewaardeerd worden. Ook in talent en groei. Lees hier meer.
Over de afdeling
Het Arrondissementsparket Noord-Nederland biedt een dynamische werkomgeving in een regio die bekend staat om haar rust, ruimte en natuur. Met toewijding zetten we ons in voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde in de provincies Friesland, Groningen en Drenthe. We werken samen op basis van kennisdeling, betrokkenheid en resultaatgerichtheid. Als directeur bedrijfsvoering ben je onderdeel van de parketleiding en geef je leiding aan het onderdeel Bedrijfsvoering, inclusief Administratie (in totaal 120 collega’s). Je standplaats is Groningen.
Binnen het aandachtsgebied valt een breed scala aan activiteiten die essentieel zijn voor het goed functioneren van onze organisatie. Onderdeel daarvan zijn administratieve en logistieke taken, zoals planning, roostering, slachtofferinformatie en klantcontact. Daarnaast vallen HR, control, projectmanagement, procesoptimalisatie en facilitaire zaken binnen de scope. Bedrijfsvoering heeft een cruciale, faciliterende en sturende rol door mede vorm te geven aan de logistiek van het strafvorderlijk proces en door te sturen op productie, efficiëntie en resultaten. Dit doet zij onder andere door belangrijke processen zoals instroom, doorstroom, uitstroom en voorraadbeheer te monitoren en te optimaliseren.
Je staat aan de lat om de strategische doelstellingen te vertalen naar concrete acties en om een cultuur van verandering en ontwikkeling verder tot stand te brengen. Daarbij heb je oog voor de mens. We verwachten van jou dat je de afdeling leidt vanuit een overstijgende blik, waarbij je richting geeft aan het parket Noord-Nederland als onderdeel van het landelijk OM. Je bent als zodanig een belangrijke gesprekspartner voor je collega’s en ketenpartners, zowel binnen als buiten het parket.
Als leidinggevende motiveer je, neem je medewerkers mee, steun je hen en werk je met hen samen aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen. Zichtbaar zijn en benaderbaar is belangrijk in deze rol.
Overige arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,5% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Bijzonderheden
- Salarisschaal 15 conform CAO Rijk (functie wordt nog nader gewaardeerd).
- Het betreft een functie voor 36 uur.
- Deze functie heeft een contractduur van één jaar met uitzicht op een vast dienstverband. Indien je momenteel een vast dienstverband binnen de Rijksoverheid hebt, zal hier uiteraard rekening mee gehouden worden.
- Hybride werken is mogelijk.
- Een assessment en referentiecheck zijn onderdeel van het selectieproces.
- Het aanleveren van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is noodzakelijk.
- De selectiegesprekken vinden plaats op maandagmiddag 10 februari 2025.
Meer informatie
Wil je meer weten? Dan kun je contact opnemen met Frederieke Damme (procureur-generaal) via e-mail f.damme@om.nl of met Diederik Greive (hoofdofficier van justitie) via e-mail d.greive@om.nl.
Sollicitatieprocedure
Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Heidy de Laet (MD adviseur) via e-mail h.de.laet@om.nl of via telefoonnummer 06-21189799.