Juridisch beleidsmedewerker Bestuurlijke en Juridische Zaken

Ben jij een kundige jurist die zich graag vastbijt in bijzondere casuïstiek? Dan is het cluster Bestuurlijke en Juridische Zaken wellicht op zoek naar jou!

Wat ga je doen?
Tot jouw taken behoren het verwerken van de meest voorkomende zaaksstromen, zoals de herbeoordeling en advisering inzake artikel 12 Sv klachten, de behandeling van buitengerechtelijke schadevergoedingsverzoeken op grond van onrechtmatige daad en de afwikkeling van extrajudiciële zaken. Je staat hierdoor in direct contact met de burger, zowel schriftelijk als mondeling. Daarnaast kent het cluster BJZ verschillende portefeuilles, waar je als medewerker ondersteunend op kan worden ingezet. Denk daarbij aan het toezicht op boa’s, Awb klachten, verstrekkingsverzoeken en verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo). Dit alles doe je in nauwe samenwerking met je BJZ collega’s, officieren en de team- en parketleiding. Je hebt hierbij ook een rol in het begeleiden van studentstagiaires werkzaam binnen het cluster BJZ. Het cluster neemt complexe kwesties ter hand en waarborgt een oplossing die juridisch houdbaar en maatschappelijk verantwoord is. Bovendien wordt bijgedragen aan verbeteringen in beleid en werkwijzen, zodat toekomstige vraagstukken voorkomen kunnen worden. Op het moment dat het nodig is onderneem je daartoe actie.

Een werkdag kan er als volgt uit zien. Je start met het beoordelen van een schadeclaim waarbij de verhuurder van een woning schade claimt als gevolg van een politie-inval. Nadat je hebt besloten dat het redelijk is een schadebedrag te vergoeden voor de beschadigde voordeur, gaat de telefoon en word je gevraagd een spoedverzoek ondercuratelestelling in te dienen bij de rechtbank. Zodra je deze klus hebt afgerond, bijt je je vast in een klacht van een advocaat die stelt dat zijn cliënt een aantal dagen onrechtmatig in detentie heeft gezeten. Je zet de feiten op een rij waarna de telefoon weer gaat en blijkt dat een leraar is aangehouden voor huiselijk geweld. De behandeld officier van justitie vraagt jou of de werkgever hierover geïnformeerd mag worden. Nadat je dit hebt uitgezocht, spar je nog even met de helpdesk schadezaken van het Parket-Generaal over de casus van onrechtmatige detentie en check je bij de rechtbank of het verzoek curatele goed is aangekomen. Je sluit de dag af met een clusteroverleg waarin gezamenlijk wordt bepaald welke zaken de rest van de week aangepakt worden. 

Wie ben jij? 
Je hebt een academische opleiding Nederlands Recht afgerond. Je beschikt over goede kennis van het straf- en strafprocesrecht en het primaire proces in de strafrechtketen. Ook voel je je thuis in andere rechtsgebieden in het bijzonder het civiele aansprakelijkheidsrecht. Je bent goed in het analyseren van problemen en processen en in staat om in heldere taal je bevindingen in woord en geschrift uit te drukken. Je bent omgevingsbewust waardoor je rekening houdt met relevante ontwikkelingen in de buitenwereld. Verder ben je politiek en bestuurlijk sensitief en op de hoogte van wat er speelt in de regio. Je durft risico’s te nemen en van gewoontes en procedures af te wijken als dat nodig is. Je gaat lastige situaties niet uit de weg, maar als je actie onderneemt dan doe je dat doordacht en weloverwogen. Je bent in staat je werk goed te plannen en te organiseren. 

De belangrijkste competenties voor deze functie zijn:

  • Analyseren
  • Organisatiesensitiviteit
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken
  • Stressbestendigheid

Over de afdeling 
Als medewerker advisering BJZ werk jij binnen de afdeling Beleid & Strategie (B&S). B&S is de verbindende schakel tussen het parket en de buitenwereld. De samenleving en de criminaliteit worden steeds complexer. Denk maar aan de aanpak van ondermijnende criminaliteit of aan de problemen met verwarde personen. Om dit soort problemen effectief en integraal aan te pakken is meer nodig dan het strafrecht alleen. Het OM werkt hiervoor dan ook samen met het lokale bestuur en andere netwerkpartners. B&S helpt het strafrecht in te zetten op de plekken waar dat het meeste effect sorteert, in samenhang met de maatregelen die anderen kunnen nemen. Binnen de afdeling werken verschillende clusters. In het cluster BJZ wordt bijzondere casuïstiek afgewikkeld die voortkomt uit de strafzaken die elders in de organisatie worden behandeld. Het cluster bestaat uit in totaal 5 medewerkers waarvan 2 stagiaires. 

Limburg is een internationaal georiënteerd Arrondissement gelegen tussen België en Duitsland. Het heeft een landsgrens van ongeveer 350 km en goede (internationale) verbindingen. Grensoverschrijdend verkeer van mensen en goederen is een gegeven en vindt veelvuldig plaats. Grote bevolkingsconcentraties in Duitsland en België liggen letterlijk op steenworpafstand. Niet voor niets wordt er gesproken over de Euregio. 

Grenzen zijn dus een deel van de realiteit in Limburg. Ook het parket Limburg kent grenzen. Maar in het dagelijks werk wil ons parket vooral grenzen slechten. Dat doen we door onze zaken te doen vanuit internationaal perspectief, door intensief samen te werken, binnen onze organisatie maar ook met ketenpartners met als doel het voorkomen en aanpakken van criminaliteit. Ons werk krijgt maatschappelijke betekenis als onze interventies zichtbaar, merkbaar en herkenbaar zijn voor slachtoffers, daders en hun omgeving. We zijn met recht een civil servant. 

Werken bij het Openbaar Ministerie 
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Bij het OM werken zesduizend medewerkers met diverse (culturele) achtergronden, opleidingen en kwaliteiten. Het is belangrijk dat alle collega’s zich bij het OM thuis voelen en gerespecteerd en gewaardeerd worden. Ook in talent en groei. Lees hier meer.

Overige arbeidsvoorwaarden 
De functie is gewaardeerd in schaal 10 CAO Rijk per 1 juli 2024 (minimaal € 3.404,39 en maximaal € 5.389,87 bruto bij een 36-urige werkweek). Afhankelijk van ervaring en opleiding kan inschaling plaatsvinden in de aanloopschaal 9 (minimaal € 3.484,93 en maximaal € 4.868,02 bruto bij een 36-urige werkweek).

Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Dit bestaat uit geld (16,5% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Die tijd zijn bovenwettelijke uren, naar rato omvang dienstverband en leeftijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van het budget te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in extra verlof en andersom, of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. 

Bijzonderheden 

  • Het betreft een functie voor (maximaal) 32 uur per week; 
  • De vacature wordt gelijktijdig intern- en extern opengesteld. Bij gelijke geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang; 
  • Minder ervaren maar talentvolle juristen worden nadrukkelijk ook uitgenodigd om te reageren;
  • Een VOG maakt deel uit van de procedure;
  • De Rijksoverheid stimuleert het gebruik van het openbaar vervoer of de fiets. Dit betekent dat reizen met eigen gemotoriseerd vervoer niet wordt aangemoedigd en financieel nadeliger is. Tevens zijn er weinig mogelijkheden om in de nabije omgeving van het OM te parkeren;
  • De sollicitatiegesprekken zijn gepland op 28 januari 2025.

Wil je meer weten over deze vacature? Dan kan je contact opnemen met Corinne van Kleef (Teamleider Beleid en Strategie) via 06-30304308 of Rachel Nelissen (Juridisch Beleidsmedewerker) via 06-50195158.

Voor vragen over de sollicitatieprocedure kan je tot contact opnemen met Raymond Bonten (Senior Adviseur Recruitment) via telefoonnummer 06–13471471.
 
Je kan je sollicitatiebrief en cv uploaden tot en met 15-1-2025 o.v.v. vacaturenummer OM-3852 via de knop solliciteer hieronder.

 

Solliciteer
Deel in jouw netwerk Deel op Facebook Deel op X Deel op LinkedIn Deel op Google Plus Afdrukken Tip een vriend(in)
OM-onderdeel: Arrondissementsparket Limburg
Standplaats: Maastricht
Maximaal aantal uren: 32
Vakgebied: Juridisch
Werk-/denkniveau: Universitair Master
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Salarisschaal: 10
Deadline: