Adviseur Gegevensbescherming en Privacy

Heb jij een hart voor gegevensbescherming en privacy? Zoek jij graag de samenwerking op en weet jij je te bewegen in een politiek-bestuurlijke omgeving? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Wat ga je doen?
Als adviseur Gegevensbescherming en Privacy bij het team Beleid & Strategie (B&S), cluster Bureau Juridische Zaken (BJZ), houd jij je primair bezig met de werkzaamheden die zich richten op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere privacyvraagstukken. Daarnaast pak je als collega binnen BJZ andere voorkomende werkzaamheden op, wat ten goede komt aan de uitvoering van je primaire taken. 

Binnen je portefeuille ben je verantwoordelijk voor en ga jij je bezig houden met onder meer:

  • het actueel houden van het verwerkingsregister (lokale en toebedeelde landelijke verwerkingen);
  • het opstellen, implementeren, beheren en actueel houden van lokale verwerkersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten;
  • het initiëren en uitvoeren van nieuwe en periodieke Date Protection Impact Assessments (DPIA’s);
  • het registreren, monitoren en het opvolgen van datalekken, inclusief de eventuele implementatie van technische en/of organisatorische maatregelen om datalekken in de toekomst zoveel mogelijk te beperken;
  • behandelen van verzoeken tot inzage en verstrekkingen in het kader van bijvoorbeeld de Wet open overheid (Woo) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (WJSG), inclusief de documentatie hiervan;
  • Deelname aan diverse overleggen en projecten, bijhouden van kennis, vergroten van awareness.

Binnen BJZ werk je samen met twee vaste collega’s. Daarnaast maken gedurende het jaar continu twee (tijdelijke) student-stagiaires deel uit van BJZ. Ook sta je in nauw contact met jouw collega’s van andere OM-onderdelen met dezelfde portefeuille.

Wie ben jij?
Jij kan onder druk op een zorgvuldige manier de beginselen van de GDPR/AVG/WJSG/WPG en WGS hooghouden en deze met effectieve communicatie overbrengen. Daarbij ben jij in staat informatie van verschillende bronnen bij elkaar te brengen en deze op een flexibele manier af te stemmen. Je bent een adviseur met durf die verder kijkt dan de letter van de wet. Je herkent vraagstukken en je komt zelf met nieuwe oplossingen, ideeën of invalshoeken. Je vindt makkelijk je weg in een organisatie en stapt zelf op mensen af. Je bent iemand die gemakkelijk contacten legt en onderhoudt met diverse partners en je kunt op verschillende niveaus schakelen en mensen motiveren. Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden. Je bent daarbij in staat om je kennis of boodschap op een overtuigende en enthousiaste manier over te brengen en hebt geen moeite om naast gevraagd advies ook ongevraagd advies te geven aan het managementteam.

Je beschikt over minimaal een afgeronde HBO of WO studie (internationaal) Rechten. Het is zeker een pré als je daarnaast ook een opleiding op het gebied van (cyber)security, informatiemanagement of compliance hebt gevolgd. Daarnaast heb je aantoonbare kennis van en ervaring met (de toepassing) van de wet- en regelgeving op privacy beleid, waaronder AVG.

Verder beschik je over de volgende competenties: 

  • Zelfstandig (je bent eigenstandig bezig met werk zonder te wachten op concrete verzoeken of aansturing, je neemt initiatief en staat stevig in je schoenen);
  • Omgevingsbewustzijn (je kunt tactvol overleggen met externe partners, rekening houdend met alle belangen om je doelen te bereiken);
  • Organisatiesensitiviteit (je werkt in goede verbinding samen met je collega’s binnen het cluster, het parket, het Parket Generaal en belanghebbenden buiten de organisatie; Je bent daarbij in staat om politieke en bestuurlijke gevoeligheden, risico’s en kansen te herkennen en handelt daarnaar).

Werken bij het Openbaar Ministerie
Limburg is een internationaal georiënteerd arrondissement gelegen tussen België en Duitsland. Het heeft een landsgrens van ongeveer 350 km en goede (internationale) verbindingen. Grensoverschrijdend verkeer van mensen en goederen is een gegeven en vindt veelvuldig plaats. Grote bevolkingsconcentraties in Duitsland en België liggen letterlijk op steenworpafstand. Niet voor niets wordt er gesproken over de Euregio. 
Grenzen zijn dus een deel van de realiteit in Limburg. Ook het parket Limburg kent grenzen. Maar in het dagelijks werk wil ons parket vooral grenzen slechten. Dat doen we door onze zaken te doen vanuit internationaal perspectief, door intensief samen te werken, binnen onze organisatie maar ook met ketenpartners met als doel het voorkomen en aanpakken van criminaliteit. Ons werk krijgt maatschappelijke betekenis als onze interventies zichtbaar, merkbaar en herkenbaar zijn voor slachtoffers, daders en hun omgeving. We zijn met recht een civil servant.

Als adviseur Gegevensbescherming en Privacy kom jij te werken bij het Arrondissementsparket Limburg, team Beleid & Strategie (B&S), cluster Bureau Juridische Zaken (BJZ). De afdeling B&S bevindt zich in het hart van de organisatie en is een belangrijke schakel tussen de externe omgeving en de interne organisatie. De afdeling geeft onder andere inhoud aan het versterken van de samenwerking met partners van het OM en aan programma's om effectief de criminaliteit te bestrijden. De doelstelling daarbij is om selectief om te gaan met de inzet van strafrechtelijke interventies. Het onderliggende maatschappelijke probleem en het te sorteren effect staan daarbij centraal, vergroten van de maatschappelijke legitimiteit van het OM is hierbij een belangrijke doelstelling. Bovendien vervult de afdeling een belangrijke rol in de communicatie met de externe omgeving en de burgers met als doel het vergroten van het publiek vertrouwen. 

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Bij het OM werken zesduizend medewerkers met diverse (culturele) achtergronden, opleidingen en kwaliteiten. Het is belangrijk dat alle collega’s zich bij het OM thuis voelen en gerespecteerd en gewaardeerd worden. Ook in talent en groei. Lees hier meer. 

Overige arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Dit bestaat uit geld (16,50% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Die tijd bestaat uit bovenwettelijke uren, naar rato omvang dienstverband en leeftijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van het budget te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in extra verlof en andersom, of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden 

  • De vacature wordt gelijktijdig intern en extern opengesteld. Bij gelijke geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang;
  • De functie is gewaardeerd in schaal 10 CAO Rijk per 1 juli 2024 (minimaal € 3404,39 en maximaal € 5389,87 bruto bij een 36-urige werkweek). Afhankelijk van ervaring en opleiding kan inschaling plaatsvinden in de aanloopschaal 9 (minimaal € 3484,93 en maximaal € 4868,02 bruto bij een 36-urige werkweek). Het betreft een contract van 36 uur voor bepaalde tijd voor de duur van één jaar. Bij goed en volledig functioneren wordt dit omgezet naar een vast arbeidscontract;
  • Het aanleveren van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) maakt onderdeel uit van de procedure;
  • De Rijksoverheid stimuleert het gebruik van het openbaar vervoer of de fiets. Dit betekent dat reizen met eigen gemotoriseerd vervoer niet wordt aangemoedigd en financieel nadeliger is;
  • Een assessment kan deel uitmaken van de selectieprocedure;
  • De sollicitatiegesprekken vinden plaats op vrijdag 15 november.

Meer informatie
Wil je meer weten? Dan kun je contact opnemen met Corinne van Kleef, Teamleider Beleid & Strategie, via c.p.d.van.kleef@om.nl of via 06-30304308.

Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Raymond Bonten, Senior Adviseur Recruitment, via 06-13471471. 

Sollicitatiewijze 
Je kan je sollicitatiebrief en cv uploaden tot en met 27-10-2024 o.v.v. vacaturenummer OM-3598 via de knop solliciteer hieronder.

Solliciteer
Deel in jouw netwerk Deel op Facebook Deel op X Deel op LinkedIn Deel op Google Plus Afdrukken Tip een vriend(in)
OM-onderdeel: Arrondissementsparket Limburg
Standplaats: Maastricht
Maximaal aantal uren: 36
Vakgebied: Juridisch
Werk-/denkniveau: HBO bachelor
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Salarisschaal: 10
Deadline: