Interventiejurist
ZSM is de plek waar het Openbaar Ministerie, samen met ketenpartners, Zorgvuldig Snel Maatwerk levert in reactie op veel voorkomende criminaliteit. Een plek waar altijd veel gebeurt en je het werk van het OM in vele facetten voorbij ziet komen.
Binnen de functie zijn er vele mogelijkheden jezelf te ontwikkelen, denk hierbij aan portefeuilles en specialismen (bijv. politiedistrictswerkzaamheden). Met deze opgedane kennis en ervaring heb je een prima basis om jezelf verder te kunnen ontwikkelen. Mogelijk ligt een functie als (adjunct)officier van justitie voor je in het verschiet maar dat is niet de enige optie. Er zijn binnen ons parket ook mogelijkheden als beleidsmedewerker, onderzoeksjurist of ondermijningsjurist. Kortom wil je in de OM-trein stappen dan is ZSMeen mooi vertrekpunt en ligt de OM-wereld aan je voeten voor een bestemming die bij jou en ons past!
Wat ga je doen?
Als interventiejurist binnen het team ZSM beoordeel je strafzaken van veelvoorkomende criminaliteit. De kerntaken van interventiejurist zijn:
- Het opstellen van een advies of besluit tot afdoening op basis van de beoordeling van de feiten en omstandigheden van het delict, gezien de juridische en maatschappelijke context;
- Je overlegt met onze ketenpartners om te komen tot een gedegen advies aan de officier van justitie er afdoening van de zaak;
- Het verzamelen en beoordelen van jurisprudentie, het opstellen van dagvaardingen en tenlasteleggingen en het voorbereiden van een zitting voor de behandelend officier van justitie;
- Je werkt in wisselende diensten op meerdere locaties (bijv. ZSM). Op ZSM voer je overleg met ketenpartners over de voorgenomen afdoeningsbeslissingen en onderhoud je contact met de politie
Wie ben jij?
- Je beschikt over academisch werk- en denkniveau en hebt een afgeronde opleiding Nederlands recht;
- Je hebt inzicht in de organisatie en processen van de ketenpartners;
- Je hebt kennis van de relevante wet-, regelgeving en jurisprudentie;
- Je bent flexibel ingesteld en bent bereid de werkzaamheden uit te oefenen in een wisselend rooster met dag, avond en weekenddiensten (365 dagen per jaar tussen 08.00 - 22.00 uur);
- Je kunt goed samenwerken en bent besluit- en communicatief vaardig;
- Je bent omgevingsbewust en je bent in goed in het analyseren van problemen.
Werken bij het Openbaar Ministerie
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Bij het OM werken ruim zesduizend medewerkers met diverse (culturele) achtergronden, opleidingen en kwaliteiten. Het is belangrijk dat alle collega’s zich bij het OM thuis voelen en gerespecteerd en gewaardeerd worden. Ook in talent en groei. Lees hier meer.
Over de afdeling
Je komt te werken bij het arrondissementsparket Den Haag. De organisatie van het parket bestaat uit een viertal afdelingen, te weten: Beleid & Strategie, de afdeling Interventies & Onderzoeken (afdeling I&O), Administratie en Bedrijfsvoering. De ruim 400 medewerkers zetten zich dagelijks met elkaar in voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde in de regio Den Haag. Samen onderzoeken ze strafbare feiten, sporen verdachten op, gaan achter het crimineel verdiende geld aan, begeleiden slachtoffers en proberen voor hen genoegdoening te vinden. Per jaar worden zo’n 20.000 strafzaken behandeld door het parket bij de rechtbank Den Haag. Van de winkeldief tot de witwasser, van de cybercrimineel tot de verdachte van een levensdelict; elke zaak krijgt de aanpak en aandacht die hij nodig heeft.
Je gaat deel uitmaken van het team ZSM. Dit team kenmerkt zich door de behandeling van alle veel voorkomende criminaliteit. Daarnaast zijn we het gezicht van het parket op de politiebureaus door de werkwijze ZSM. Hier werken OM, politie, Reclassering en Slachtofferhulp (14 uur per dag en 365 dagen per jaar) samen bij een versnelde, effectieve en kwalitatieve afhandeling van aangiften en aanhoudingen van zaken die veel voorkomen. De ZSM locatie is (nu nog) gevestigd aan de Burgemeester Patijnlaan in Den Haag.
Arrondissementsparket Den Haag
Den Haag: de stad van recht en vrede, regeringsstad, woonplaats van de koning, en vestigingsplaats van vele internationale instellingen. Maar ons arrondissement is groter dan alleen de stad: met ruim 34 gemeenten - ruim 2 miljoen inwoners. Steden als Gouda, Leiden, Alphen aan den Rijn en Delft, maar ook landelijk gebied en een lange aantrekkelijke kustlijn.
Overige arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Dit bestaat uit geld (16,5% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Die tijd zijn bovenwettelijke uren, naar rato omvang dienstverband en leeftijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van het budget te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in extra verlof en andersom, of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Bijzonderheden
- De startdatum is 1 september 2025.
- De functie interventiejurist is gewaardeerd in schaal 9 CAO Rijk. Afhankelijk van ervaring kan inschaling plaatsvinden in aanloopschaal 8.
- Indien je een startende interventiejurist bent, bieden wij jou alle opleidingsmogelijkheden en begeleiding zodat je zo snel mogelijk als zelfstandige interventiejurist aan de slag kan.
- De selectiegesprekken bij AP Den Haag vinden plaats op woensdag 9 juli 2025 in Den Haag.
- Het aanleveren van een verklaring omtrent gedrag (VOG) is noodzakelijk.
- Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern opengesteld. Bij gelijke geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang.
Meer informatie
Voor vragen over de functie kun je contact opnemen met Cora de Jong, teamleider PGA, via 06-22992705 of per mail: c.a.m.de.jong@om.nl. Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Suzanne Lindhout, recruitmentadviseur, via 06-11535667 of per mail: s.lindhout@om.nl.
Sollicitatiewijze
Je kan je sollicitatiebrief en cv uploaden tot en met 6-7-2025 o.v.v. vacaturenummer OM-4319 via de knop solliciteer hieronder.