Na ruim vijftien jaar voor een commerciële organisatie te hebben gewerkt, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. En die vond ik bij IVOM. 
Melanie Rijvers
Changemanager IVOM

Melanie is changemanager bij IVOM, de informatievoorzieningsorganisatie van het OM. ‘Ik ben samen met mijn team het aanspreekpunt voor het changeproces* en wijzigingen die hieruit voortkomen', vertelt Melanie.

*Changes zijn technische of functionele wijzigingen de IT-infrastructuur, die van grote invloed kunnen zijn op de werkprocessen van het OM.

‘Als changemanager draag je de verantwoordelijkheid om een change vanaf het moment dat hij wordt ingediend tot de uitvoering te begeleiden. Het is van belang dat de inhoudelijke informatie en impact helder is, betrokken partijen hun goedkeuring verlenen en de nodige informatie word gecommuniceerd met de contactpersonen en eindgebruikers binnen de diverse OM onderdelen.'

Geen dag is hetzelfde

‘Mijn team bestaat uit vier changemanagers. We beginnen de dag met een dagstart, zodat iedereen op de hoogte is van wat er speelt. We kijken samen naar de nieuwe aanvragen, die zijn binnengekomen. Die beoordelen we en verdelen we vervolgens over de leden van het team voor verdere opvolging. De aanvragen zijn heel divers. Van kleine beheerwijzigingen zonder impact zoals een capaciteitsuitbreiding, tot het vervangen van een complete netwerkomgeving als onderdeel van een groot project.

Gedurende de dag beheren we ook onze gezamenlijke mailbox, waarbij spoedzaken voorrang krijgen. Als er urgente wijzigingen zijn moeten we natuurlijk zo snel mogelijk handelen om een kritieke verstoring te verhelpen of te voorkomen. Ook hebben we regelmatig contact met onze leveranciers en ketenpartners, zoals de Politie, wanneer het OM onderdeel is van een wijziging met impact op onze dienstverlening.

‘Het is in ons werk belangrijk om overzicht en structuur te bewaken. Grote wijzigingen op onze IT infrastructuur bereiden we goed voor en plaatsen we in een changekalender. In de applicatie TOPdesk registreren we aanvragen en houden we de voortgang ervan bij. Zo kunnen we elkaar goed up-to-date houden. Ook de aanvrager van de change kan bepaalde berichten en de status inzien.’

Wijzigingen met impact

‘Het Openbaar Ministerie is een grote organisatie, met een groot IT-platform. Dat geeft elke dag weer uitdaging om die complexe IT-infrastructuur te besturen en onder controle te houden. En juist dat maakt het werk zo leuk!’

‘Een goed voorbeeld van een wijziging waar we onlangs mee bezig zijn geweest is de Exadata patching. Deze change keert ieder kwartaal weer terug. Het is een grote wijziging voor het OM, met veel impact op de primaire applicaties en onderliggende data. Daar gaat veel voorbereiding aan vooraf: Denk aan: de uitrol van functionaliteiten op de ontwikkelomgeving, het regelen van coördinatie en testers, communicatie richting eindgebruikers en met de leverancier over de planning. Dat vergt veel aandacht en tijd.’

“Het is essentieel dat de primaire applicaties van het OM altijd goed blijven draaien.”

‘In mijn werk staat de eindgebruiker altijd centraal. Dit zijn onder andere officieren van justitie, adjunct-officieren, interventiejuristen en administratieve medewerkers. Zij vormen het hart van onze organisatie en werken met de verschillende IT-middelen ter ondersteuning van hun dagelijkse werkzaamheden. Het is heel belangrijk dat zij ervan uit kunnen gaan dat deze betrouwbaar en veilig zijn. En vooral ook stabiel, zodat zij hun dagelijkse werkzaamheden op een goede manier uit kunnen voeren.’

Kiezen voor een baan bij IVOM

‘Zelf heb ik de overstap gemaakt vanuit de IT-dienstverlening naar IVOM. Na ruim vijftien jaar voor een commerciële organisatie te hebben gewerkt, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. En die vond ik bij IVOM. Ik zit nu dichter bij de eindgebruiker en lever ook een positieve bijdrage aan de maatschappij. Wat mijn werk leuk maakt? Dat we veel samenwerken met leveranciers en ketenpartners, zoals de politie en het CJIB. Daarnaast werken we natuurlijk aan projecten die bijdragen aan het maatschappelijk belang.’

‘Er is heel veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling binnen IVOM.’ Melanie heeft dit zelf ervaren: ‘Ik heb een jaar geleden een nevenfunctie als vertrouwenspersoon op me genomen en daarvoor vervolgens ook een opleiding afgerond. En binnenkort maak ik de overstap van changemanager naar implementatiemanager. Er zijn dus volop mogelijkheden om je verder te ontwikkelen.’

Over IVOM

Elke dag zorgen de collega’s van IVOM dat bijna 6000 collega’s van het Openbaar Ministerie probleemloos kunnen werken. Dat kan alleen met gedreven IT- en informatiespecialisten die energie krijgen van het bouwen van toekomstbestendige voorzieningen. Hoe ziet ons werk eruit? En hoe zorgen we dat het OM haar belangrijkste taken, opsporen en vervolgen, kan uitvoeren? We vertellen je er graag meer over. Neem dan ook gerust contact op met één van onze collega’s door te mailen naar recruitment@om.nl

Word jij collega van Melanie?

Bekijk de vacatures bij IVOM