Licentiemanager

Zonder geavanceerde informatietechnologie is het Openbaar Ministerie (OM) nergens. Want stel je voor dat een Officier van Justitie niet kan inloggen, waardoor een zitting moet worden opgeschort. Of dat er een storing is in de DNA-database, nét als we een dader willen identificeren.

Binnen het OM is het domein IT volop in ontwikkeling. Het bouwt aan een toekomstbestendige IT-infrastructuur voor de applicaties van het OM. Het zet daarbij de stap van een incident-gedreven organisatie naar een proactieve en proces-gedreven organisatie met een hoge kwaliteit dienstverlening. Een goede inrichting van ons licentielandschap is daarbij essentieel. Wat gaat goed in ons licentiemanagementproces en wat kan beter? En verloopt het licentiemanagementproces volgens de gemaakte afspraken? 

Wat ga je doen?
Als licentiemanager onderhoud je de contacten met je interne collega’s (projectleiders, stackmanagers, contract-/leveranciersmanagers, inkopers e.d.) en je onderhoudt relaties met leveranciers. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het licentiebeleid van het OM. Hierbij implementeer je het (ontworpen) licentiemanagementproces en voer je dit verder uit. Je managet en beheert alle softwarelicenties die binnen het OM worden gebruikt, waarbij je ondersteuning krijgt van het beheer team en verschillende leveranciers en softwarebrokers. Je bent verantwoordelijk voor het voldoen aan de geldende standaarden en wet- en regelgeving van alle contracten.

Verder:

  • Coördineer en stuur je het licentiemanagement aan, hierbij bewaak je dat dit door alle betrokkenen wordt uitgevoerd volgens de afgesproken procesmatige werkwijze;
  • Zorg je waar nodig voor verbetering van de licentiemanagementprocessen en borgt deze qua mens-, proces en tooling;
  • Adviseer je (gevraagd en ongevraagd) bij knelpunten en/of kansen in de uitvoering van contracten en bij het gebruik van de licenties. Bij conflicterende belangen van partijen bemiddel je om te waarborgen dat we, binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid, in de letter en de geest van de overeenkomst blijven opereren;
  • Geef je adviezen voor een efficiënt en effectief gebruik van de licenties;
  • Lever je heldere rapportages op over status en gebruik van software en licenties. 

Wie ben jij?
Je hebt een relevante afgeronde Hbo-opleiding op zak en bij voorkeur 5 jaar ervaring in een IT-werkomgeving mee, waarbij je een sterke affiniteit hebt met (Software) Asset Management.

Je beschikt over actuele kennis van (contract- en) licentiemanagement binnen de IT-markt en heb je ervaring met IT Asset Management Tools. Het meebrengen van ervaring binnen de overheid, met specifieke kennis van de aanbestedingsregels van de overheid is een pré.

Als persoon sta je stevig in je schoenen, ben je een teamspeler en beschik je over vakinhoudelijke kennis met de nodige overtuigingskracht. Je bent gevoelig voor de dynamiek van de organisatie en in staat om effectief om te gaan met tegenstrijdige belangen.

Daarnaast blink je uit in netwerken, plannen en organiseren, en kun je goed delegeren. Je hebt een klantgerichte instelling en hanteert een pragmatische aanpak met juiste onderhandelingsvaardigheden. Je ben je gericht op resultaten en toon je ondernemerschap.

Waar kom je te werken?
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Bij het OM werken ruim 6.000 medewerkers met diverse (culturele) achtergronden, opleidingen en kwaliteiten. Het is belangrijk dat alle collega’s zich bij het OM thuis voelen en gerespecteerd en gewaardeerd worden. Ook in talent en groei. Lees hier meer. 

Je komt te werken bij de Informatievoorziening Openbaar Ministerie. Als OM hebben we behoefte aan een toekomstbestendige en duurzame ICT en Informatievoorziening. Dit brengt veel uitdagingen met zich mee, daarom is in 2021 het nieuwe OM-onderdeel Informatievoorziening Openbaar Ministerie (IVOM) opgericht. Centraal in de opgave van IVOM staan drie strategische pijlers. We richten ons de komende jaren op het verbeteren van de performance en stabiliteit van de huidige systemen, het professionaliseren van de IV-organisatie en het vernieuwen van de werkprocessen en het ICT-landschap. Dit doen we met meer dan 250 professionals, die zorgen dat onze ruim 6.000 OM collega’s probleemloos kunnen werken, elke dag opnieuw.

Als licentiemanager werk je binnen het Cluster sourcing en leveranciersmanagement binnen de afdeling CIO-Office van het IVOM. Het CIO-office ontwikkelt de strategie, maakt de vertaling naar beleid en doelstellingen en bewaakt de uitvoering in eenheid, effectiviteit en voortgang. Alle afdelingen hebben hun eigen doelstellingen, structuur en werkwijzen. Daar waar processen en werkwijzen afdeling overstijgend zijn, is het CIO-office verantwoordelijk voor een integrale, effectieve en efficiënte werking en uitvoering. Ook binnen de keten heeft het CIO-office een belangrijke rol bij onder andere cybercriminaliteit en ketenarchitectuur om end-to-end processen te verbeteren. 

Rijksambtenaar
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Dit bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Die tijd zijn bovenwettelijke uren, naar rato omvang dienstverband en leeftijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van het budget te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in extra verlof en andersom, of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden

  • Salarisschaal 10 conform CAO Rijk;
  • Het betreft een functie voor maximaal 36  uur; 
  • Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd; 
  • Het aanleveren van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is noodzakelijk.

Meer informatie
Wil je meer weten over de procedure? Dan kun je contact opnemen met Maaike Kistemaker, Recruitment Adviseur via m.kistemaker@om.nl of 06 - 53291158.

Sollicitatiewijze 
Je kan je sollicitatiebrief en cv uploaden tot en met 6-5-2024 o.v.v. vacaturenummer OM-1966 via de knop solliciteer hieronder.

 

Solliciteer
Deel in jouw netwerk Deel op Facebook Deel op X Deel op LinkedIn Deel op Google Plus Afdrukken Tip een vriend(in)
OM-onderdeel: Informatievoorziening OM
Standplaats: Utrecht
Maximaal aantal uren: 36
Vakgebied: ICT
Werk-/denkniveau: HBO bachelor
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Salarisschaal: 10
Deadline: