Directeur Informatievoorziening | Openbaar Ministerie

Het Openbaar Ministerie zoekt een directeur die onze ICT en IV-dienstverlening versterkt, vernieuwt en professionaliseert. Een krachtige en verbindende leider die vanuit deskundigheid IV OM aanstuurt, doorontwikkelt en zorgt voor toekomstbestendigheid. Ben jij die persoon? Dan nodigen wij je van harte uit te solliciteren.

Wat ga je doen? 

  • Als directeur van IV OM ben je eindverantwoordelijk voor het IV-domein. Je rapporteert aan het College van procureurs-generaal. 
  • Als leidinggevende geef je op mensgerichte en integere wijze leiding aan (de transitie van) de organisatie en haar medewerkers (begroot op 350 fte): je toont visie, mensen weten waar je voor staat en kunnen van je op aan. 
  • Je geeft vorm en inhoud aan de verdere professionalisering van de IV OM-organisatie en brengt deze in stelling op de nieuwe digitale informatievoorziening. IV OM als regieorganisatie is een jong organisatieonderdeel met ervaren medewerkers. Alle kennis en ervaring is gebaseerd op het huidige applicatielandschap, de huidige infrastructuur en de huidige externe partijen. In de komende jaren moet de organisatie nieuwe kennis en ervaring opbouwen voor de nieuwe digitale informatievoorziening mogelijk met nieuwe contractpartners. Tevens is er de opgave om de afhankelijkheden beter te managen en meer in control te komen
  • Je adviseert het College van procureurs-generaal over strategische vraagstukken op het gebied van informatievoorziening en ICT ondersteunt de procureur-generaal bedrijfsvoering bij het behartigen van OM-brede belangen binnen de strafrechtketen (zoals bijvoorbeeld de politie en raad voor de rechtspraak, DJI) en in de relatie met het kernministerie van Justitie en Veiligheid. 
  • Je waarborgt van de continuïteit en weerbaarheid van de digitale informatievoorziening. 
  • Je draagt zorg voor actueel IV beleid en kaders (BIPOM, sourcingstrategie, cloud beleid info beveiligingsbeleid) rekening houdend met rijkskaders en wetgeving het moderniseren van het huidige IV landschap. 
  • Je staat aan de lat om, in het licht van relevante interne en externe ontwikkelingen, het toekomstige operating model nader ontwikkelen.
  • Je geeft verder aan de samenwerking tussen de overige OM-organisatie-onderdelen en IVOM en het behartigen van de belangen van het OM in departementaal (strafrechtketen)overleg.

OMdat goede informatievoorziening en betrouwbare digitale systemen essentieel zijn in ons dagelijks werk. OMdat rechtvaardigheid een fundamentele waarde is van de rechtsstaat. 

Wie ben jij?  

Je toont je een krachtig en verbindend leidinggevende en vertegenwoordiger van IV OM en het OM. Je hebt een overkoepelend beeld van het primair proces en van de bedrijfsvoering, doorziet de bedrijfsmatige consequenties van keuzes, het effect daarvan op het primair proces en signaleert trends. Je zet je actief in om de belangen, dynamiek en prioriteiten van de organisatie goed te begrijpen en te vertalen naar een toekomstbestendige, betrouwbare en veilige ICT omgeving. Vanuit je deskundigheid, ervaringen met aansturen en begeleiden van transities, je vermogen om draagvlak te creëren en je innoverend vermogen ben je in staat om de IVOM-organisatie verder te ontwikkelen. Je toont je vaardig in de vormgeving en implementatie van IV-processen en de realisatie van IT-voorzieningen. Tegelijkertijd ben je ook realistisch voor wat betreft de planning en haalbaarheid en heb je oog en aandacht voor de draagkracht van medewerkers. Je bent in staat een verbindende positie in te nemen in een politiek-bestuurlijke en verbaal sterke omgeving. Daarbij ben je resultaatgericht, daadkrachtig en vasthoudend. Met druk, weerstand en onzekerheden ga je effectief om door veerkracht en rust te tonen, goed de connectie met betrokkenen en stakeholders te behouden en het overzicht te bewaren. Je bent een toegankelijke persoonlijkheid en stelt je zorgvuldig en open op naar de mensen om je heen. Je benadert iedereen op gelijkwaardige en rechtvaardige wijze met oog en waardering voor de verschillen en je zorgt ervoor dat binnen het onderdeel tegenspraak en het geven en ontvangen van kritiek voldoende is gewaarborgd. Je zorgt voor een prettige, gezonde en veilige werkomgeving. 

Als basis breng je een WO werk- en denkniveau met een afgeronde relevante academische opleiding, zoals informatiekunde of bedrijfskunde, met je mee. Minimaal 5 jaar ervaring als eindverantwoordelijke op het gebied van IT (bijv. CIO) en ervaring op het terrein van IT en Informatievoorziening binnen complexe organisaties van hoogopgeleide professionals in een politiek-bestuurlijke omgeving. Je hebt actuele kennis van en ervaring met de (beheer)processen rondom IV en ICT, inclusief informatiebeveiliging. Tenslotte beschik je over ervaring en aantoonbare resultaten met programma- en verandermanagement.

Werken bij het Openbaar Ministerie 
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Bij het OM werken ruim 6.000 medewerkers met diverse (culturele) achtergronden, opleidingen en kwaliteiten. Het is belangrijk dat alle collega’s zich bij het OM thuis voelen en gerespecteerd en gewaardeerd worden. Ook in talent en groei. Lees hier meer.

Het OM past zich continu aan en anticipeert op diverse maatschappelijke uitdagingen zoals nieuwe vormen van criminaliteit, maatschappelijke verharding en personele schaarste. In onze maatschappelijke taak staat het proces van strafvordering centraal en als rechtsbedrijf stellen wij hoge eisen aan de juridische kwaliteit en snelheid in afhandeling. Dit vraagt, conform de prioriteiten van het College van procureurs generaal, om meer rolvastheid inzake onze kerntaken. Om onze schaarse capaciteit zo gericht en efficiënt mogelijk in te zetten en meer zaken sneller af te kunnen doen, is het nodig dat we onze bedrijfsvoering verder verzakelijken, uniformeren en vereenvoudigen.

Bijzonderheden 

  • Salarisschaal 17 conform CAO Rijk (functie wordt nog nader gewaardeerd).
  • Het betreft een functie voor 36 uur.
  • Deze functie heeft een contractduur van één jaar met uitzicht op een vast dienstverband. Indien je momenteel een vast dienstverband binnen de Rijksoverheid hebt, zal hier uiteraard rekening mee gehouden worden.
  • Hybride werken is mogelijk.
  • Een assessment, referentiecheck en veiligheidsscreening zijn onderdeel van het selectieproces.
  • Het aanleveren van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is noodzakelijk.
  • De Vroedt & Thierry - Executive Search & Leadership Consultancy begeleidt deze procedure. Heb je interesse dan kun je je sollicitatie rechtstreeks richten aan: info@devroedtenthierry.nl.
  • Mocht je meer informatie willen hebben over de functie of de procedure, dan vragen we je dat via info@devroedtenthierry.nl kenbaar te maken. Er wordt dan op korte termijn contact met je opgenomen. 

Overige arbeidsvoorwaarden 
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,5% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Sollicitatiewijze 
Je kan je sollicitatiebrief en cv uploaden tot en met 25-11-2024 o.v.v. vacaturenummer OM-3626 via de knop solliciteer hieronder.

OM-onderdeel: Informatievoorziening OM
Standplaats: Utrecht
Maximaal aantal uren: 36
Vakgebied: ICT
Werk-/denkniveau: Master / Doctoraal
Dienstverband: Vaste aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (eventueel met een proeftijd)
Salarisschaal: 17
Deadline:
Preview