Beleidsadviseur Intelligence
De hoeveelheid informatie die het OM en de politie ter beschikking hebben is enorm. De uitdaging is om slimme en rechtmatige keuzes te maken voor onze inzet. Heb jij ervaring met het werken met ‘intelligence’ (bijv. binnen Justitie/politie)? Sta je stevig in je schoenen en kom je gemakkelijk tot heldere adviezen en besluiten? Lees dan verder!
Wat ga je doen?
Om (veiligheids) vraagstukken goed aan te kunnen pakken, is een stevige informatiepositie noodzakelijk. Binnen parket Noord-Nederland geeft de informatieofficier sturing aan het informatieproces. Samen met de beleidsadviseurs Intelligence wordt vormgegeven aan een continue proces van signaleren van problemen, het herkennen en analyseren ervan en het betrekken van mogelijke toekomstige ontwikkelingen, bedreigingen en risico’s.
- Je volgt de (landelijke) ontwikkelingen en inzichten binnen de intelligence portefeuille en draagt zorg voor de beleidsmatige doorvertaling daarvan binnen het parket. Je brengt structuur aan en geeft inhoud aan de opvolging en borging van dit beleid;
- Je hebt overzicht en inzicht in beschikbare informatie en intelligence producten die beschikbaar komen en vertaalt ze naar de strategische inzichten en keuzes binnen het parket. Je vertaalt de wensen en behoeften vanuit het parket naar onderzoekers en analisten en denkt mee in het opstellen van onderzoeksvragen. Ook monitor je de voortgang van intelligenceproducten;
- Je participeert in landelijke en regionale overleggen op het gebied van intelligence binnen en buiten het OM en draagt daarin zorg voor afstemming met andere parketten en deelname aan relevante (LPI) werkgroepen;
- In samenspraak met de informatieofficier jaag je innovatieve ontwikkelingen en alternatieve methoden op intelligence gebied en in de opsporing aan en draag je zorg voor de borging en opvolging daarvan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ontwikkelingen omtrent artificial intelligence, data science en alternatieve interventies;
- Samen met de informatieofficier breng je bij collega’s binnen het parket intelligenceproducten (zoals het crimescript cocaïne) en best practices onder de aandacht. Tegelijkertijd haal je inzichten op met betrekking tot intelligence en breng je die in juiste gremia om zodoende deze initiatieven verder te brengen;
- Samen met de informatieofficier bewaak je de rechtmatigheid, integriteit en ethische wenselijkheid rondom intelligence en opsporing.
Wie ben jij?
We zijn op zoek naar een collega met een goed gevoel voor het omgaan met (zeer) gevoelige informatie, waarbij het inschatten van risico’s en het maken van de juiste afwegingen cruciaal is. De functie vraagt dat je autonoom en onafhankelijk te werk gaat, en dat je met je analytisch vermogen trends en ontwikkelingen gemakkelijk vertaalt naar beleid en keuzes voor het parket. Je kunt snel schakelen en voelt je comfortabel in situaties waar factoren soms onzeker/onduidelijk zijn. Je bent stressbestendig en houdt jezelf goed staande binnen en buiten de organisatie.
Verder:
- Heb je een afgeronde master opleiding, bij voorkeur op het gebied van strafrecht, criminologie of recherchekunde;
- Heb je minimaal 3-5 jaar werkervaring in een vergelijkbare rol;
- Ben je bereid om buiten kantoortijden te werken;
- Ben je bereid om bij te dragen aan andere (deel)portefeuilles zoals Team Criminele Inlichtingen (TCI);
- Ben je besluitvaardig, overtuigend en je kan diplomatiek opereren in een complexe beleidsomgeving;
- Beschik je over uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden en kan je goed samenwerken met verschillende partijen;
- Werk je nauwkeurig en kun je tegelijkertijd gestructureerd aan diverse projecten werken;
- Ben je een verbinder en netwerker. Je werkt over afdelings- en organisatiegrenzen heen.
In je sollicitatie lezen we graag het volgende terug:
- Welke ervaring heb je met beleidsmatige taken zoals het vertalen van ontwikkelingen naar beleid, het participeren in overleggen met diverse belanghebbenden en het aanjagen van belangrijke onderwerpen?
Werken bij het Openbaar Ministerie
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Bij het OM werken ruim zesduizend medewerkers met diverse (culturele) achtergronden, opleidingen en kwaliteiten. Het is belangrijk dat alle collega’s zich bij het OM thuis voelen en gerespecteerd en gewaardeerd worden. Ook in talent en groei. Lees hier meer over diversiteit en inclusie.
Over de afdeling
De collega’s van de afdeling Beleid en Strategie houden zich bezig met grote maatschappelijke thema's als terrorisme, radicalisering, ondermijning, onveiligheid & onrust, privacy, open overheid, personen met verward gedrag, kindermishandeling, seksueel misbruik en vluchtelingenstromen. Veel bestuurlijke contacten en overleggen, zoals het driehoeksoverleg en het overleg met de veiligheidsregio’s, worden onderhouden door de beleidsofficieren van justitie en de gespecialiseerde beleidsmedewerkers die onderdeel uitmaken van de afdeling. De adviseurs crisisbeheersing en bewaken & beveiligen werken 24/7 aan de veiligheid van mensen en organisaties in Noord-Nederland. Ook de interne en externe communicatiefunctie is georganiseerd vanuit de afdeling Beleid en Strategie. Er werken bevlogen hard werkende mensen en er is uiteraard ook ruimte voor ontspanning (informele koffiedrinkmomenten, uitjes en bijeenkomsten).
Wil je een dynamische uitdagende baan én (blijven) wonen in een gebied met (meer) rust, ruimte en natuur? Dan is het parket Noord-Nederland iets voor jou! Onze medewerkers zetten zich op energieke en betrokken wijze in voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde in de provincies Friesland, Groningen en Drenthe. Door kennis en expertise te bundelen en te delen zijn wij in staat op een goede manier samen te werken en goede resultaten neer te zetten. En na een dag (hard) werken ben je binnen no time in het centrum van Groningen, de mooiste stad van Nederland!
Overige arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Dit bestaat uit geld (16,50% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Die tijd zijn bovenwettelijke uren, naar rato omvang dienstverband en leeftijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van het budget te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in extra verlof en andersom, of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Bijzonderheden
- Het betreft een tijdelijk dienstverband (32-36 uur per week) voor de duur van 1 jaar met zicht op een vaste aanstelling;
- De functie is ingeschaald in schaal 11 CAO Rijk (minimaal €4.024,11 en maximaal €6.110,94 bruto per maand bij een 36-urige werkweek);
- Een veiligheidsonderzoek uitgevoerd door de AIVD maakt onderdeel uit van de procedure en is van invloed op de startdatum;
- Een assessment is mogelijk onderdeel van de procedure;
- De sollicitatiegesprekken vinden plaats op donderdagmiddag 8 mei.
Wil je meer?
Wil je meer weten over de inhoud van deze functie? Dan kun je contact opnemen met Henriette Louwes (senior Informatie Officier van Justitie) via 088-6991700 en/of Frank Frankema (afdelingshoofd Beleid & Strategie) via 06-11759708.
Sollicitatieprocedure
Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Jeanet van der Veen (HR adviseur) via 06-21190822 of via e-mail j.van.der.veen@om.nl
Sollicitatiewijze
Je kan je sollicitatiebrief en cv uploaden tot en met 30-4-2025 o.v.v. vacaturenummer OM-4054 via de knop solliciteer hieronder.