OMdat jij een financieel expert bent met juridisch inzicht. Wil jij een sleutelrol spelen in de zorgvuldige afhandeling van strafprocessen en bijdragen aan een rechtvaardige samenleving? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Wat ga je doen?
De vervolging van strafbare feiten is aan regels gebonden en de zorgvuldigheid van het strafproces brengt de nodige kosten met zich mee. Denk aan de inhuur van externen als tolken, vertalers en (gedrags-) deskundigen, maar ook kosten in relatie tot een getuigenis ter zitting. Deze kosten zijn gerechtskosten in strafzaken.
Het beheer van deze kosten zijn wettelijk ondergebracht bij het Openbaar Ministerie (OM). Het Landelijk Expertisecentrum Gerechtskosten (LEG) is aanspreekpunt voor alle aspecten van de gerechtskosten in strafzaken. Daarnaast heeft het LEG een grote rol bij het bewaken van het gerechtskostenbudget, advisering op casus- en op beleidsniveau, het optimaliseren van processen rondom gerechtskosten in strafzaken en het maken van landelijke ketenafspraken.
Jij bent de verbindende factor tussen financiën en recht, en zorgt ervoor dat gerechtskosten efficiënt en nauwkeurig worden beheerd. In deze uitdagende en verantwoordelijke functie ben jij dé expert die complexe vraagstukken oplost en processen naar een hoger niveau tilt.
Als Adviseur Gerechtskosten ben je verantwoordelijk voor:
Wie ben jij?
Wij zoeken een gedreven professional die beschikt over:
Werken bij het Openbaar Ministerie
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Bij het OM werken ruim 6.000 medewerkers met diverse (culturele) achtergronden, opleidingen en kwaliteiten. Het is belangrijk dat alle collega’s zich bij het OM thuis voelen en gerespecteerd en gewaardeerd worden. Ook in talent en groei. Lees hier meer.
Over de afdeling
Je komt te werken bij het Landelijke Expertisecentrum Gerechtskosten (LEG), een landelijk kennispunt bij het OM over alle aspecten rondom de gerechtskosten in strafzaken, denk aan tolk- en vertaaldiensten en de inzet van een breed scala aan deskundigen en getuigen die nodig zijn ter zitting. Het LEG bewaakt en beheert het gerechtskostenbudget, stelt beleid op en is betrokken bij aanbestedingen. Het OM voert deze taak uit namens de Rechtspraak. Het LEG bestaat uit een klein gespecialiseerd team van totaal vijf collega’s (inclusief deze vacature) en is nauw verbonden aan de afdeling Bedrijfsvoering van het Arrondissementsparket Oost-Brabant.
Het werkgebied van het Arrondissementsparket Oost-Brabant bestaat uit 32 gemeenten en strekt zich uit van in het noorden de gemeenten Heusden en Land van Cuijk en zuidelijk de gemeenten Reusel en Cranendonck, verdeeld over 2 veiligheidsregio’s. Met de inzet van ongeveer 300 betrokken medewerkers die eigenaarschap en flexibiliteit tonen en die door optimale samenwerking voor het beste resultaat gaan, zorgen we samen met onze ketenpartners voor de veiligheid van 1,4 miljoen inwoners in de regio.
Overige arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB). Dit bestaat uit geld (16,5% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Die tijd zijn bovenwettelijke uren, naar rato omvang dienstverband en leeftijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van het budget te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in extra verlof en andersom, of besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Bijzonderheden
Meer informatie
Voor meer informatie over deze vacature kun je terecht bij Hanneke Grolman, Portefeuillehouder Landelijk Expertisecentrum Gerechtskosten en Directeur Bedrijfsvoering Arrondissementsparket Oost-Brabant via 06-11904183 of h.grolman@om.nl
Sollicitatieprocedure
Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Zoë Diepa, Recruitment adviseur via 0621819331 of z.diepa@om.nl.
Sollicitatiewijze
Je kan je sollicitatiebrief en cv uploaden tot en met 10-11-2025 o.v.v. vacaturenummer OM-4539 via de knop solliciteer hieronder.