‘Wat mij de meeste energie geeft? Het verhelpen van een grote storing. Er zijn ruim 6.000 mensen afhankelijk van ons op dat moment. We zetten dan ook alles op alles om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Als dat lukt, geeft dat wel een kick.’
Antonio d'Accorso
P1 Coördinator

Antonio is al vier jaar werkzaam bij IVOM, de ICT- en informatieorganisatie van het OM. Hij is P1-coördinator bij de Servicedesk op de afdeling Productie.

Antonio vertelt: ‘P1 staat voor ‘Prioriteit-1’. Dat houdt in dat ik me vooral bezighoud met het voorkomen én verhelpen van grote storingen die onze systemen kunnen platleggen. Met mijn team proberen we zo snel mogelijk problemen of storingen te verhelpen. Denk bijvoorbeeld aan een storing waardoor Outlook niet werkt en mensen niet kunnen mailen, dat is natuurlijk erg vervelend. We proberen dan samen met collega’s en leveranciers zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.’ 

Een typische werkdag als P1-coördinator

‘Ik begin mijn dag vaak met andere taken binnen de servicedesk. Zodra alles een beetje op gang komt, komen de eerste meldingen van collega’s uit het hele land binnen. Het is natuurlijk nooit te plannen wanneer er een storing plaatsvindt. Zodra er een melding van een storing binnenkomt, laten we alles los en gaan we aan de slag. We werken goed samen. De collega’s, leveranciers en een landelijke app-groep vormen een sterk netwerk. Deze appgroep bestaat uit een mix van landelijke P1-coördinatoren en de hoofden van verschillende OM-onderdelen.’

“Zodra er een melding van een storing binnenkomt, laten we alles los en gaan we aan de slag."
Antonio d'Accorso
P1 Coördinator

‘Naast het verhelpen van acute storingen controleren we ter preventie ook actief ons materiaal. We werken dan al in een vroeg stadium aan work-arounds en oplossingen, zodat we de impact van een storing beperken. We zorgen dat we altijd zo duidelijk mogelijk hierover communiceren met onze collega’s. Het is natuurlijk belangrijk dat ze op de hoogte zijn van eventuele storingen en de oplossingen ervan. Dit doen we via ons Serviceportaal in TOPdesk of in sommige gevallen zelfs met een pop up notificatie die collega’s op hun beeldscherm zien verschijnen.’

‘Er zijn op een normale werkdag altijd twee P1-coördinatoren aan het werk. Je staat er dus nooit alleen voor. Eén van de coördinatoren zorgt voor communicatie naar de collega’s, terwijl de andere aan de slag gaat met bijvoorbeeld het inschakelen van de leveranciers. Ook heeft een coördinator de ‘storingstelefoon’ bij zich voor noodgevallen. We doen natuurlijk hard ons best om te zorgen dat die steeds minder af zal gaan!’ 

Loopbaan

‘Ik ben binnen IVOM begonnen als externe medewerker. Ik had het goed naar mijn zin en intern kreeg ik veel waardering voor mijn werk. Toen ben ik in vaste dienst gegaan. Daarna heb ik onder andere bij de servicedesk ‘call intake’ en ‘on site’ gewerkt, waarna ik ben doorgegroeid naar P1-coördinator. In de toekomst zie ik nog genoeg kansen om hier stappen te zetten. Zo wil ik me nog verder ontwikkelen door intern een opleiding te volgen. Naast de doorgroeimogelijkheden is het ook nog eens een erg leuk en behulpzaam team. We zijn zelfs met een aantal collega’s samen op vakantie geweest. Dat geeft wel aan hoe goed de onderlinge sfeer is.’

Word jij collega van Antonio?

Bekijk de vacatures bij IVOM en solliciteer!